sowie

Komputery, internet, IT, oprogramowanie, cyberbezpieczeństwo, e-biznes

Ostatnio komentowane
Publikowane na tym serwisie komentarze są tylko i wyłącznie osobistymi opiniami użytkowników. Serwis nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za ich treść. Użytkownik jest świadomy, iż w komentarzach nie może znaleźć się treść zabroniona przez prawo.
Czym jest podpis elektroniczny?
2011-08-26 15:46

W wirtualnym Å›wiecie podpis elektroniczny jest odpowiednikiem podpisu wÅ‚asnorÄ™cznego skÅ‚adanego pod dokumentem. Czy wiemy dokÅ‚adnie co to takiego jest? Podpis elektroniczny to dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostaÅ‚y doÅ‚Ä…czone lub, z którymi sÄ… logicznie powiÄ…zane, sÅ‚użą do identyfikacji osoby skÅ‚adajÄ…cej podpis elektroniczny. Dokument opatrzony podpisem elektronicznym ma moc prawnÄ…. ZobowiÄ…zania potwierdzone przy użyciu podpisu elektronicznego mogÄ… być egzekwowane przez odbiorców dokumentu. Na podstawie podpisanego dokumentu można zidentyfikować nadawcÄ™ i nie może on zaprzeczyć faktowi zÅ‚ożenia podpisu. Aby móc posÅ‚ugiwać siÄ™ podpisem elektronicznym, należy posiadać elektroniczny certyfikat bÄ™dÄ…cy odpowiednikiem dowodu osobistego.


Podpis elektroniczny osobom indywidualnym daje przede wszystkim możliwość elektronicznego podpisywania oÅ›wiadczeÅ„ woli oraz dokumentów w obrocie prawnym. WymianÄ™ dokumentów drogÄ… elektronicznÄ… z urzÄ™dami, bankami, towarzystwami ubezpieczeniowymi itp. Zawieranie umów przez Internet i prowadzenie bezpiecznych transakcji elektronicznych, Klientom biznesowym umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów w obrocie prawnym i handlowym. Podpisywanie ofert na aukcjach i przetargach internetowych jak i kontrolÄ™ dostÄ™pu do pomieszczeÅ„ oraz rejestracjÄ™ czasu pracy za pomocÄ… kart mikroprocesorowych. Podpis elektroniczny pozwala nam przede wszystkim na zachowanie poufnoÅ›ci - ochronÄ™ danych przed ujawnieniem wobec osób nieuprawnionych. Integralność - pewność, ze nikt nie ingerowaÅ‚ w treść, uwierzytelnienie nadawcy. WiarygodnÄ… identyfikacjÄ™ tożsamoÅ›ci nadawcy wiadomoÅ›ci oraz daje możliwość dokonywania transakcji przez Internet w bezpieczny sposób. Podpis elektroniczny kierowany jest również dla administracji publicznej, której umożliwia: elektroniczne podpisywanie dokumentów z wykorzystaniem certyfikatów kwalifikowanych (podpis równoważny podpisowi wÅ‚asnorÄ™cznemu). WymianÄ™ dokumentów elektronicznych z klientami i podlegÅ‚ymi jednostkami w oparciu o usÅ‚ugÄ™ kuriera elektronicznego. Kwalifikowany podpis elektroniczny jest niezbÄ™dny miÄ™dzy innymi do
przesyłania deklaracji ZUS.



Autor: Katarzyna Buchar - 30minut


Wróć
dodaj komentarz | Komentarze: