W ostatnich latach przemysł mody coraz częściej stawia na rozwiązania z zakresu nowoczesnych technologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Czy to z powodu coraz bardziej świadomych i odpowiedzialnych konsumentów, wymogów prawnych czy samodzielnej woli transformacji modeli produkcji odzieży – zmiana w dobrym kierunku rzeczywiście ma miejsce, a innowacyjne technologie i rozwiązania są jej sprzymierzeńcem. Nic w tym dziwnego – przemysł modowy jest jednym z największych na świecie, wart blisko 2,4 biliona dolarów i zatrudnia na całym świecie 75 milionów ludzi, a produkcja odzieży między rokiem 2000 a 2014 wzrosła dwukrotnie.
Ubranie bez ubrania, czyli moda cyfrowa
Wraz ze wzrostem produkcji w przemyśle mody i jednoczesnym coraz mocniejszym naciskiem na działania proekologiczne, w ostatnich latach rozwój mody cyfrowej odbywał się wielotorowo. Od zupełnie cyfrowych procesów projektowania i wirtualnych showroomów, po promocję nowej odzieży w mediach społecznościowych bez fizycznie istniejącego jeszcze jej odpowiednika – wirtualna rzeczywistość modowa coraz bardziej wkracza do naszego świata.
Jedną z innowacji w przemyśle mody, która w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępna jest wirtualna przymierzalnia (ang. VTO – Virtual Try-On). Wraz ze wzrostem popularności zakupów w sieci, a także w czasie pandemii, która ograniczyła nam możliwości przymierzenia ubrania w sklepie wirtualne przymierzanie produktu wydają się być naturalnym kolejnym krokiem. Choć nieistniejąca przymierzalnia może spotkać się ze wątpliwościami zarówno ze strony konsumentów jak i właścicieli sklepów, takie rozwiązania powoli wprowadzają kolejne platformy.
„Badania dowodzą, że VTO (Virtual Try-On) przyczynia się do zmniejszenia współczynnika zwrotów o 27%, które wynikają głównie z niedopasowania rozmiaru czy ze złego kroju produktu.” czytamy w artykule „Witajcie w modzie przyszłości. Jak technologie zmieniają branżę?” na stronie fashionbiznes.pl
Prócz wirtualnych przymierzalni powstają już także całe wirtualne sklepy. I nie chodzi tu o zwyczajną stronę zakupową, do której jesteśmy już przyzwyczajeni. Chodzi tu o stworzenie zupełnie nowego doświadczenia zakupów – w wirtualnych butikach możemy poruszać się zupełnie jak po fizycznym sklepie; czekają tam także takie atrakcje jak oprowadzanie po wirtualnej przestrzeni przez rozpoznawalnego właściciela marki, tak jak w przypadku brytyjskiej marki kosmetyków Charlotte Tilbury, dodatkowe usługi np. konsultacje 1:1 ze stylistą czy wizażystą czy specjalnie zaprojektowane pokoje takie jak snow room w wirtualnym butiku Tommy’ego Hilfigera. Od zrealizowania wirtualnych butików dla Charlotte Tilbury i Tommy’ego Hilfigera, technologiczny start-up Obsess zanotował 40 procentowy wzrost zapytań o wirtualne sklepy.
Przypadków innowacji i wykorzystania najnowszych rozwiązań technologicznych w branży mody z roku na rok jedynie przybywa. Choć na razie na większość z nich mogą sobie pozwolić jedynie znane, dobrze ugruntowane marki, warto pomyśleć o powolnym implementowaniu innowacyjnych technologii w swoim biznesie. Niektóre rozwiązania wciąż mogą wydawać nam się abstrakcyjne i niepotrzebne naszym klientom, warto jednak pamiętać, że rozwój technologii jest nieunikniony. Wprowadzenie i odpowiednie użytkowanie technologii takich jak wirtualna przymierzalnia może wyróżnić firmę jako prekursora innowacyjnych rozwiązań i przyciągnąć uwagę coraz bardziej ciekawych nowych narzędzi konsumentów.
Jakie są nastroje pracodawców?
Według badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości „Branża mody i innowacyjnych tekstyliów” 35% pracodawców uznało wprowadzenie i rozwój rozwiązań cyfrowych pozwalających mierzyć ubrania zdalnie i personalizować je jeszcze przed samym etapem produkcji jako wyzwanie dla branży w niedalekiej przyszłości.
Już dziś widzimy więc, że pracodawcy z branży mody zdają sobie sprawę z konieczności wprowadzania rozwiązań cyfrowych przynajmniej w jednym aspekcie swojego biznesu. Czas pokaże, które z modowych innowacji zostaną przyjęte przez rynek i konsumentów najlepiej. Jedno jest jednak pewne – moda potrzebuje innowacji i już chętnie z nich korzysta.
Źródła:
dp.org.pl
parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Branowy-Bilans-Kapitau-Ludzkiego—brana-mody-i-innowacyjnych-tekstyliw—broszura.pdf
https://fashionbiznes.pl/technologie-moda-trendy/
Bezpłatne szkolenie dla MŚP: E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm”. We wtorek 28 listopada 2023r. w godzinach 10:00-15:00 we Wrocławiu - Radisson Blu Hotel.
Szkolenie organizowane jest przez Krajowa Izba Gospodarcza, Amazon oraz Gonito we współpracy z Dolnośląska Izba Gospodarcza. Szkolenie zostało objęte Patronatem Honorowym Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Pana Cezarego Przybylskiego. Patronem wydarzenia jest Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego.
W czwartek 7 grudnia w godzinach od 10:30 do 14:00 zapraszamy do Starej Kopalni w Wałbrzychu na spotkanie Brunch na temat cyfryzacji produkcji. Eksperci z dziedziny cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji produkcji podzielą się swoimi doświadczeniami podczas prelekcji. Poruszymy tematy efektywnego zarządzania biznesem, Lean, cyfryzacji i innowacji w produkcji. Zaprezentujemy również kilka konkretnych przypadków z praktyki.
czytaj więcejSerdecznie zapraszamy do udziału w bezpłatnej konferencji DAPR, która odbędzie się pod hasłem "Na styku RODO i Cyberbezpieczeństwa" i stanowi niezwykłą okazję do poszerzenia wiedzy i zdobycia praktycznych umiejętności w dziedzinie ochrony danych osobowych oraz cyberbezpieczeństwa.
#Cyberbezpieczeństwo i #RODO - te dwie dziedziny są nierozłącznymi partnerami w dzisiejszym biznesowym świecie. Obie te dziedziny są ściśle ze sobą powiązane, a nieodpowiednia ochrona danych osobowych może mieć poważne konsekwencje, zarówno finansowe, jak i reputacyjne dla organizacji. W dzisiejszych czasach automatyzacja szacowania ryzyka RODO i ryzyka cyberbezpieczeństwa staje się kluczowym narzędziem w zapewnieniu skutecznej ochrony danych i infrastruktury IT.
Informujemy, że w dniu 30 września 2023 r. w godz. 10.00-13.00, na ul. Rynek (mały Rynek) odbędzie się zbiórka zużytego sprzętu elektronicznego tj: sprzęt radiowy i telewizyjny, komputery, monitory, drukarki, żelazka, odkurzacze, każdy sprzęt zasilany na prąd i baterie itp.
czytaj więcejMieszkańcy Wałbrzycha i okolic zyskają swoich liderów i liderki higieny cyfrowej
Wiedzę na temat higieny cyfrowej i narzędzia wspierające działania na rzecz lokalnej społeczności zdobędzie 25 osób wyłonionych w drodze rekrutacji do programu „Lokalni liderzy i liderki higieny cyfrowej”. Pilotaż programu organizowanego przez Przedstawicielstwo Regionalne Komisji Europejskiej oraz Fundację „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” odbędzie się w Wałbrzychu, pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta.
czytaj więcej