Do tej pory przedsiębiorcy byli zachęcani do korzystania z Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Teraz jednak jest to obowiązek ustawowy, a czas na założenie profilu mają do 30 grudnia br. Obowiązek wynika z Ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1621).
PUE ZUS to duże ułatwienie dla przedsiębiorców, dlatego nie warto czekać na ostatnią chwilę.
Z czego mogą korzystać przedsiębiorcy na PUE ZUS
PUE ZUS umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski do ZUS i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. Mogą też kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS, mają dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników, mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu).
Jak założyć konto na PUE ZUS
Profil na PUE ZUS zakładany jest zawsze dla osoby fizycznej. Aby zarejestrować i potwierdzić profil, trzeba mieć skończone 13 lat.
Płatnik składek – osoba fizyczna może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie (np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego). Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna, system automatycznie przypisze rolę płatnik do konta PUE ZUS, gdy dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL).
Płatnik składek – osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej musi działać przez ustawowych lub statutowych przedstawicieli, ewentualnie udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej, np. swojemu pracownikowi lub pracownikowi biura rachunkowego.
Już teraz załóż profil na PUE ZUS:
1. Wejdź na stronę www.zus.pl i kliknij przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
2. Wybierz, dla kogo zakładasz profil – do wyboru jest rejestracja: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Formularz rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od dokonanego wyboru. Po wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, wpisz również NIP.
3. Wybierz sposób rejestracji:
• za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),
• za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
• za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków na www.zus.pl)
• samodzielnie wypełnij formularz rejestracji.
4. Jeśli rejestrujesz się za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.
5. Jeśli skorzystasz z formularza rejestracji i wybierzesz przycisk [DO REJESTRACJI], wypełnij wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji musisz też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
Jeśli mają Państwo dodatkowe pytania:
• szczegółowe informacje dostępne są w Aktualnościach z 13.10.2022r. na stronie http://www.zus.pl;
• możecie Państwo skorzystać z naszej infolinii 22 560 16 00. Nasi konsultanci dostępni są od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 - 18.00;
• zachęcamy również do skorzystania z e-wizyty. Szczegółowe informacje o e-wizycie dostępne są na naszej stronie: https://www.zus.pl/e-wizyta;.
• możecie Państwo również przyjść do nas na Salę Obsługi Klientów.
Źródło: Zus.pl
W czwartek 7 grudnia w godzinach od 10:30 do 14:00 zapraszamy do Starej Kopalni w Wałbrzychu na spotkanie Brunch na temat cyfryzacji produkcji. Eksperci z dziedziny cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji produkcji podzielą się swoimi doświadczeniami podczas prelekcji. Poruszymy tematy efektywnego zarządzania biznesem, Lean, cyfryzacji i innowacji w produkcji. Zaprezentujemy również kilka konkretnych przypadków z praktyki.
czytaj więcejSerdecznie zapraszamy do udziału w bezpłatnej konferencji DAPR, która odbędzie się pod hasłem "Na styku RODO i Cyberbezpieczeństwa" i stanowi niezwykłą okazję do poszerzenia wiedzy i zdobycia praktycznych umiejętności w dziedzinie ochrony danych osobowych oraz cyberbezpieczeństwa.
#Cyberbezpieczeństwo i #RODO - te dwie dziedziny są nierozłącznymi partnerami w dzisiejszym biznesowym świecie. Obie te dziedziny są ściśle ze sobą powiązane, a nieodpowiednia ochrona danych osobowych może mieć poważne konsekwencje, zarówno finansowe, jak i reputacyjne dla organizacji. W dzisiejszych czasach automatyzacja szacowania ryzyka RODO i ryzyka cyberbezpieczeństwa staje się kluczowym narzędziem w zapewnieniu skutecznej ochrony danych i infrastruktury IT.
Informujemy, że w dniu 30 września 2023 r. w godz. 10.00-13.00, na ul. Rynek (mały Rynek) odbędzie się zbiórka zużytego sprzętu elektronicznego tj: sprzęt radiowy i telewizyjny, komputery, monitory, drukarki, żelazka, odkurzacze, każdy sprzęt zasilany na prąd i baterie itp.
czytaj więcejMieszkańcy Wałbrzycha i okolic zyskają swoich liderów i liderki higieny cyfrowej
Wiedzę na temat higieny cyfrowej i narzędzia wspierające działania na rzecz lokalnej społeczności zdobędzie 25 osób wyłonionych w drodze rekrutacji do programu „Lokalni liderzy i liderki higieny cyfrowej”. Pilotaż programu organizowanego przez Przedstawicielstwo Regionalne Komisji Europejskiej oraz Fundację „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” odbędzie się w Wałbrzychu, pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta.
czytaj więcejZapraszamy do udziału w 2. Festiwalu Innowacji Społecznych i Technologii, który odbędzie w dniach 19-20 października 2023 r. w Centrum Konferencyjnym Wrocławskiego Parku Przemysłowego we Wrocławiu.
Tegorocznym tematem przewodnim Festiwalu jest "Różnorodność w organizacjach".