Do tej pory przedsiębiorcy byli zachęcani do korzystania z Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Teraz jednak jest to obowiązek ustawowy, a czas na założenie profilu mają do 30 grudnia br. Obowiązek wynika z Ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1621).
PUE ZUS to duże ułatwienie dla przedsiębiorców, dlatego nie warto czekać na ostatnią chwilę.
Z czego mogą korzystać przedsiębiorcy na PUE ZUS
PUE ZUS umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski do ZUS i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. Mogą też kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS, mają dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników, mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu).
Jak założyć konto na PUE ZUS
Profil na PUE ZUS zakładany jest zawsze dla osoby fizycznej. Aby zarejestrować i potwierdzić profil, trzeba mieć skończone 13 lat.
Płatnik składek – osoba fizyczna może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie (np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego). Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna, system automatycznie przypisze rolę płatnik do konta PUE ZUS, gdy dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL).
Płatnik składek – osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej musi działać przez ustawowych lub statutowych przedstawicieli, ewentualnie udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej, np. swojemu pracownikowi lub pracownikowi biura rachunkowego.
Już teraz załóż profil na PUE ZUS:
1. Wejdź na stronę www.zus.pl i kliknij przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
2. Wybierz, dla kogo zakładasz profil – do wyboru jest rejestracja: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Formularz rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od dokonanego wyboru. Po wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, wpisz również NIP.
3. Wybierz sposób rejestracji:
• za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),
• za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
• za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków na www.zus.pl)
• samodzielnie wypełnij formularz rejestracji.
4. Jeśli rejestrujesz się za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.
5. Jeśli skorzystasz z formularza rejestracji i wybierzesz przycisk [DO REJESTRACJI], wypełnij wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji musisz też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
Jeśli mają Państwo dodatkowe pytania:
• szczegółowe informacje dostępne są w Aktualnościach z 13.10.2022r. na stronie http://www.zus.pl;
• możecie Państwo skorzystać z naszej infolinii 22 560 16 00. Nasi konsultanci dostępni są od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 - 18.00;
• zachęcamy również do skorzystania z e-wizyty. Szczegółowe informacje o e-wizycie dostępne są na naszej stronie: https://www.zus.pl/e-wizyta;.
• możecie Państwo również przyjść do nas na Salę Obsługi Klientów.
Źródło: Zus.pl
Związek Pracodawców Polska Miedź oraz partner merytoryczny Balluff zapraszają na webinar
"Jak zarobić na digitalizacji - Monitoring maszyn i procesów. Mieć czy nie mieć?"
w ramach Akademii Rozwoju Przemysłu 4.0
12 kwietnia (środa) 2023 roku, g. 10:00 - 11:30
Webinar na platformie ZOOM. Udział w webinarze jest BEZPŁATNY. Wystarczy się zarejestrować, aby otrzymać dostęp do udziału w wydarzeniu.
Google, SGH i NASK rozpoczynają kolejny partnerski program szkoleniowo-stażowy pn. „Kariera Jutra" , który pozwoli bezrobotnym osobom w wieku 18-30 lat wrócić na rynek pracy. W programie aż 500 osób będzie mogło skorzystać z płatnych staży i dostać szanse na stałe zatrudnienie.
czytaj więcejKolejna, gorsza od poprzedniej, wersja projektu zmian dotyczących rozwiązywania sporów zbiorowych, zawiera wiele kontrowersyjnych propozycji. Wprowadza nowe pojęcia i instytucje, które będą generowały większą liczbę konfliktów i nie ułatwią rozstrzygania sporów - alarmuje prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan, badacz z Uniwersytetu Warszawskiego i doświadczony mediator w sporach zbiorowych.
Konfederacja Lewiatan negatywnie ocenia zmiany w ustawie, które jeszcze bardziej odbiegają od postulatów i oczekiwań środowiska pracodawców, ale także wielu doświadczonych mediatorów, którzy na co dzień stosują tę ustawę i mają praktykę w ocenie funkcjonowania sporów zbiorowych.
W ostatnich latach przemysł mody coraz częściej stawia na rozwiązania z zakresu nowoczesnych technologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Czy to z powodu coraz bardziej świadomych i odpowiedzialnych konsumentów, wymogów prawnych czy samodzielnej woli transformacji modeli produkcji odzieży – zmiana w dobrym kierunku rzeczywiście ma miejsce, a innowacyjne technologie i rozwiązania są jej sprzymierzeńcem. Nic w tym dziwnego – przemysł modowy jest jednym z największych na świecie, wart blisko 2,4 biliona dolarów i zatrudnia na całym świecie 75 milionów ludzi, a produkcja odzieży między rokiem 2000 a 2014 wzrosła dwukrotnie.
czytaj więcejSzkolenie pn. „Marketing i sprzedaż w dobie cyfryzacji. Zdobywanie klienta. Reklama online. Facebook, Instagram, LinkedIn, Google” - odbędzie się w dniach 27.02.2023 (poziom podstawowy) oraz 28.02.2023 (poziom rozszerzony) w Szczawnie-Zdroju, w budynku Dolnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. Organizatorem jest Ośrodek Enterprise Europe Network przy DARR S.A. Szkolenie jest bezpłatne.
czytaj więcej