Odkąd w październiku 2021 r. szef Facebooka, a teraz już Meta Platforms, Mark Zuckerberg ogłosił swoje wieloletnie plany na rozwijanie innowacyjnego wirtualnego świata, koncept metaverse wydaje się nie schodzić z pierwszych stron gazet. Mimo tego ta fascynująca technologia wciąż wydaje się dla wielu abstrakcyjna i niezrozumiała. Niektóre jej elementy są nam jednak już znane, m.in.:
Perspektywa koegzystowania między światem realnym a wirtualnym, gdzie będziemy mogli pracować, spotykać się z innymi ludźmi, podróżować, kupować przeróżne produkty, krótko mówiąc żyć, jednocześnie fascynuje i przeraża. Mimo tego liderzy branży technologicznej tacy jak właśnie Meta Platforms czy Neuralink z kontrowersyjnym Elonem Muskiem na czele już dziś zapowiadają technologie, których zadaniem będzie zatarcie granic między tymi światami, by w ostateczności niemal w całości je połączyć i przenieść nasze życie do metaverse.
Nowa wersja internetu
Podczas wspomnianego już wcześniej wystąpienia Marka Zuckerberga, szef Meta Platforms określił metaverse także jako następcę internetu mobilnego. Nowa rzeczywistość ma być dostępna poprzez VR (wirtualną rzeczywistość), AR (augmented reality – rzeczywistość rozszerzoną), PC i wszystkie urządzenia mobilne, czyli smartfony, tablety czy konsole do gier.
Choć metaverse stworzona według wizji Zuckerberga nie jest pierwszą próbą połączenia świata wirtualnego z rzeczywistością (powstały już i działają inne platformy, głównie do gier m.in. Roblox, Fortnite czy The Sims), jego wersja idzie o krok dalej. Rozwija ona technologie takie jak AI (sztuczna inteligencja), blockchain, Internet of Things (Internet Rzeczy), edge computing i cloud computing i łączy je ze sobą, budując pełne doświadczenie cyfrowe dla użytkownika. W metaverse będziemy mogli nie tylko oglądać, ale wchodzić w interakcje z innymi tak jak w prawdziwym świecie, czuć smaki i zapachy, odczuwać przez dotyk. Chcąc kupić jakiś produkt towarzyszyć nam będzie wszystkowiedzący asystent i tak jak w realnym świecie będziemy mogli produkt dotknąć, obejrzeć z każdej strony, a nawet zajrzeć do środka. Mówiąc krótko metaverse ma stać się dla nas elementem tak naturalnym, że nie będziemy zauważać jak łączy się i przenika naszą rzeczywistość.
Jednocześnie rozwój technologii i innowacji związanych z metaverse zyskuje na popularności i pojawia się coraz więcej technologicznych start-upów, także w Polsce, których głównym celem jest ich dalsza rozbudowa. Wielu przedsiębiorców inwestuje w pierwsze rozwiązania związane z metaverse chcąc już teraz urozmaicić profil swoich usług i produktów. Inwestowanie w technologie związane z metaverse jest także niemal pewną szansą na ogromne zyski i ekspansję. Już teraz są one niezwykle wypłacalne, a w przyszłości będą jedynie zyskiwać na wartości.
„W grudniu 2021 r. Bloomberg podał wartość 800 mld USD dotyczącą 2024 r. – w porównaniu z 470 mld USD w 2020 r. Na połowę tej sumy będzie się składał segment gier (np. Roblox, Microsoft i przejęty przez niego za ponad 68 mld USD Activision Blizzard, Electronic Arts, Take-Two, Tencent), na drugą część – inne formy rozrywki, w tym koncerty, wydarzenia sportowe, filmy oraz różne rodzaje działalności związane z mediami społecznościowymi. Citi GPS w obszernej analizie „Metaverse and Money”, z marca 2022 r., oszacował liczbę aktywnych użytkowników w trójwymiarowej wirtualnej przestrzeni na 5 mld osób, a potencjał rynku na kwotę 8–13 bln USD w 2030 r. To niewiele mniej niż obecna wartość całej światowej, cyfrowej gospodarki. Według ekonomistów, z firmy consultingowej Analisys Group, potencjalna wartość metaverse może wynieść w 2031 r. 3 bln USD.” czytamy w artykule opublikowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Marzenie o innym świecie
Koncept metaverse może wydawać się niezwykle futurystyczny, a jednak samo pojęcie wywodzi się z napisanej w poprzednim stuleciu powieści science fiction „Snow Crash”. Pojęcie metaverse to zbitek słów „meta” i „universe”. W książce Neala Stephensona z 1992 r. akcja rozgrywa się w dystopijnym świecie rządzonym przez chciwe korporacje, w którym ludzie uciekają przed swoimi problemami do cyberprzestrzeni gdzie poruszają się jako awatary – metaverse. Wizja metaverse wyłaniająca się z tego materiału nie jest więc w żadnym stopniu przychylna czy optymistyczna; wręcz przeciwnie – wydaje się być opowieścią przestrzegającą nas przed dalszym rozwojem kapitalizmu oraz kultury korporacji, ponieważ są one dla naszego świata destrukcyjne.
Czy dzisiejsi giganci technologiczni tacy jak Meta Platforms, Google czy Apple będą w stanie wygenerować dla szerokiej publiczności wirtualny świat nie będący realizacją tej pesymistycznej wizji? Już samo wykorzystanie terminu z materiału źródłowego tak obciążonego negatywnymi konotacjami wydaje się być niefortunne. Tylko czas pokaże czy technologie związane z metaverse i stojący za ich rozwojem milionerzy zdołają wyprodukować wirtualną rzeczywistość dostępną dla wszystkich i nie działającą na niekorzyść naszej planety.
Źródła:
parp.gov.pl/component/content/article/82285:swiatowe-trendy-w-innowacyjnosci-czy-metaverse-ma-szanse-zmienic-nasza-rzeczywistosc?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter_parp
parp.gov.pl/component/publications/publication/monitoring-trendow-w-innowacyjnosci-raport-12
innowacje.dp.org.pl
Gmina Głuszyca znalazła się wśród gmin, które zrealizowały program "Cyfrowa Gmina", współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Rozwoju Regionalnego, Program Opreacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020. Celem programu było wsparcie rozwoju cyfrowego instytucji samorządowych oraz zwiększenie cyberbezpieczeństwa.
czytaj więcejOglądając filmy szpiegowskie z lat 80. czy 90., często możemy natknąć się na futurystyczne technologie, takie jak skanowanie odcisków palców czy oka. Technologie te opierają się na biometrii, nauce zajmującej się badaniem zmienności populacji organizmów i są nam bliższe niż może się wydawać. Producenci telefonów komórkowych od lat wykorzystują takie technologie m.in. w celu odblokowania urządzenia przez użytkownika (FaceID w telefonach marki Apple czy odblokowywanie odciskiem palca w urządzeniach Samsunga). Od czerwca 2009 r. odciski palców wykorzystywane są także w celu dalszej weryfikacji w naszych paszportach. Teraz biometria ma szansę zaistnieć w kolejnym aspekcie naszego codziennego życia – płatnościach bezdotykowych.
Czym dokładnie jest biometria?
czytaj więcejCyfryzacja przedsiębiorstwa, nowe rozwiązania czy poszerzanie kompetencji - oto niektóre z działań, na które można otrzymać środki w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Ze wsparcia można skorzystać składając wniosek, m.in. w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
czytaj więcejDo tej pory przedsiębiorcy byli zachęcani do korzystania z Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Teraz jednak jest to obowiązek ustawowy, a czas na założenie profilu mają do 30 grudnia br. Obowiązek wynika z Ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1621).
czytaj więcejW Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu otwarte zostało laboratorium SOWA - Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności. Jest to świetne miejsce, które zainteresuje nie tylko najmłodszych! Samodzielne przejście przez 18 interaktywnych stanowisk, na których czekają na wszystkich chętnych zadania polegające na odkrywaniu, logicznym myśleniu i rozwiązywaniu zagadek umilą 90 minut zajęć w ramach wstępu do strefy.
Projekt pilotażowy SOWA realizowany jest dzięki środkom pochodzącym z Ministerstwa Edukacji i Nauki w kwocie 44 mln, a jego założeniem jest wyposażenie 32 lokalizacji w Polsce. Pośród miejsc wybranych do projektu znalazła się Stara Kopalnia.
Już pierwsze ciekawe wydarzenia za nami!
czytaj więcej