sowie

Komputery, internet, IT, oprogramowanie, cyberbezpieczeństwo, e-biznes

Ostatnio komentowane
Publikowane na tym serwisie komentarze są tylko i wyłącznie osobistymi opiniami użytkowników. Serwis nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za ich treść. Użytkownik jest świadomy, iż w komentarzach nie może znaleźć się treść zabroniona przez prawo.
Metaverse – jak wygląda wirtualna wizja przyszłości?
2022-08-03 11:44

Odkąd w październiku 2021 r. szef Facebooka, a teraz już Meta Platforms, Mark Zuckerberg ogłosił swoje wieloletnie plany na rozwijanie innowacyjnego wirtualnego świata, koncept metaverse wydaje się nie schodzić z pierwszych stron gazet. Mimo tego ta fascynująca technologia wciąż wydaje się dla wielu abstrakcyjna i niezrozumiała. Niektóre jej elementy są nam jednak już znane, m.in.:

 

  • VR (ang. virtual reality – wirtualna rzeczywistość),
  • cloud computing, czyli przetwarzanie i składowanie naszych danych w chmurze,
  • kryptowaluty,
  • AI (ang. artificial inteligence – sztuczna inteligencja), a nawet wygenerowane przez nią osoby publiczne takie jak influencerzy (np. Miquela Sousa, znana także jako Lil Miquela)
  • czy wywołujące ostatnio wiele dyskusji i rewolucjonizujące współczesny rynek sztuki NFT (ang. non-fungible token – niewymienny token).

Perspektywa koegzystowania między światem realnym a wirtualnym, gdzie będziemy mogli pracować, spotykać się z innymi ludźmi, podróżować, kupować przeróżne produkty, krótko mówiąc żyć, jednocześnie fascynuje i przeraża. Mimo tego liderzy branży technologicznej tacy jak właśnie Meta Platforms czy Neuralink z kontrowersyjnym Elonem Muskiem na czele już dziś zapowiadają technologie, których zadaniem będzie zatarcie granic między tymi światami, by w ostateczności niemal w całości je połączyć i przenieść nasze życie do metaverse.

 

Nowa wersja internetu

 

Podczas wspomnianego już wcześniej wystąpienia Marka Zuckerberga, szef Meta Platforms określił metaverse także jako następcę internetu mobilnego. Nowa rzeczywistość ma być dostępna poprzez VR (wirtualną rzeczywistość), AR (augmented reality – rzeczywistość rozszerzoną), PC i wszystkie urządzenia mobilne, czyli smartfony, tablety czy konsole do gier.

 

Choć metaverse stworzona według wizji Zuckerberga nie jest pierwszą próbą połączenia świata wirtualnego z rzeczywistością (powstały już i działają inne platformy, głównie do gier m.in. Roblox, Fortnite czy The Sims), jego wersja idzie o krok dalej. Rozwija ona technologie takie jak AI (sztuczna inteligencja), blockchain, Internet of Things (Internet Rzeczy), edge computing i cloud computing i łączy je ze sobą, budując pełne doświadczenie cyfrowe dla użytkownika. W metaverse będziemy mogli nie tylko oglądać, ale wchodzić w interakcje z innymi tak jak w prawdziwym świecie, czuć smaki i zapachy, odczuwać przez dotyk. Chcąc kupić jakiś produkt towarzyszyć nam będzie wszystkowiedzący asystent i tak jak w realnym świecie będziemy mogli produkt dotknąć, obejrzeć z każdej strony, a nawet zajrzeć do środka. Mówiąc krótko metaverse ma stać się dla nas elementem tak naturalnym, że nie będziemy zauważać jak łączy się i przenika naszą rzeczywistość.

 

Jednocześnie rozwój technologii i innowacji związanych z metaverse zyskuje na popularności i pojawia się coraz więcej technologicznych start-upów, także w Polsce, których głównym celem jest ich dalsza rozbudowa. Wielu przedsiębiorców inwestuje w pierwsze rozwiązania związane z metaverse chcąc już teraz urozmaicić profil swoich usług i produktów. Inwestowanie w technologie związane z metaverse jest także niemal pewną szansą na ogromne zyski i ekspansję. Już teraz są one niezwykle wypłacalne, a w przyszłości będą jedynie zyskiwać na wartości.

 

„W grudniu 2021 r. Bloomberg podał wartość 800 mld USD dotyczącą 2024 r. – w porównaniu z 470 mld USD w 2020 r. Na połowę tej sumy będzie się składał segment gier (np. Roblox, Microsoft i przejęty przez niego za ponad 68 mld USD Activision Blizzard, Electronic Arts, Take-Two, Tencent), na drugą część – inne formy rozrywki, w tym koncerty, wydarzenia sportowe, filmy oraz różne rodzaje działalności związane z mediami społecznościowymi. Citi GPS w obszernej analizie „Metaverse and Money”, z marca 2022 r., oszacował liczbę aktywnych użytkowników w trójwymiarowej wirtualnej przestrzeni na 5 mld osób, a potencjał rynku na kwotę 8–13 bln USD w 2030 r. To niewiele mniej niż obecna wartość całej światowej, cyfrowej gospodarki. Według ekonomistów, z firmy consultingowej Analisys Group, potencjalna wartość metaverse może wynieść w 2031 r. 3 bln USD.” czytamy w artykule opublikowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

Marzenie o innym świecie

 

Koncept metaverse może wydawać się niezwykle futurystyczny, a jednak samo pojęcie wywodzi się z napisanej w poprzednim stuleciu powieści science fiction „Snow Crash”. Pojęcie metaverse to zbitek słów „meta” i „universe”. W książce Neala Stephensona z 1992 r. akcja rozgrywa się w dystopijnym świecie rządzonym przez chciwe korporacje, w którym ludzie uciekają przed swoimi problemami do cyberprzestrzeni gdzie poruszają się jako awatary – metaverse. Wizja metaverse wyłaniająca się z tego materiału nie jest więc w żadnym stopniu przychylna czy optymistyczna; wręcz przeciwnie – wydaje się być opowieścią przestrzegającą nas przed dalszym rozwojem kapitalizmu oraz kultury korporacji, ponieważ są one dla naszego świata destrukcyjne.

 

Czy dzisiejsi giganci technologiczni tacy jak Meta Platforms, Google czy Apple będą w stanie wygenerować dla szerokiej publiczności wirtualny świat nie będący realizacją tej pesymistycznej wizji? Już samo wykorzystanie terminu z materiału źródłowego tak obciążonego negatywnymi konotacjami wydaje się być niefortunne. Tylko czas pokaże czy technologie związane z metaverse i stojący za ich rozwojem milionerzy zdołają wyprodukować wirtualną rzeczywistość dostępną dla wszystkich i nie działającą na niekorzyść naszej planety.

 

Źródła:
parp.gov.pl/component/content/article/82285:swiatowe-trendy-w-innowacyjnosci-czy-metaverse-ma-szanse-zmienic-nasza-rzeczywistosc?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter_parp
parp.gov.pl/component/publications/publication/monitoring-trendow-w-innowacyjnosci-raport-12

innowacje.dp.org.pl



Wróć
dodaj komentarz | Komentarze: