W ostatnich latach przemysł mody coraz częściej stawia na rozwiązania z zakresu nowoczesnych technologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Czy to z powodu coraz bardziej świadomych i odpowiedzialnych konsumentów, wymogów prawnych czy samodzielnej woli transformacji modeli produkcji odzieży – zmiana w dobrym kierunku rzeczywiście ma miejsce, a innowacyjne technologie i rozwiązania są jej sprzymierzeńcem. Nic w tym dziwnego – przemysł modowy jest jednym z największych na świecie, wart blisko 2,4 biliona dolarów i zatrudnia na całym świecie 75 milionów ludzi, a produkcja odzieży między rokiem 2000 a 2014 wzrosła dwukrotnie.
Ubranie bez ubrania, czyli moda cyfrowa
Wraz ze wzrostem produkcji w przemyśle mody i jednoczesnym coraz mocniejszym naciskiem na działania proekologiczne, w ostatnich latach rozwój mody cyfrowej odbywał się wielotorowo. Od zupełnie cyfrowych procesów projektowania i wirtualnych showroomów, po promocję nowej odzieży w mediach społecznościowych bez fizycznie istniejącego jeszcze jej odpowiednika – wirtualna rzeczywistość modowa coraz bardziej wkracza do naszego świata.
Jedną z innowacji w przemyśle mody, która w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępna jest wirtualna przymierzalnia (ang. VTO – Virtual Try-On). Wraz ze wzrostem popularności zakupów w sieci, a także w czasie pandemii, która ograniczyła nam możliwości przymierzenia ubrania w sklepie wirtualne przymierzanie produktu wydają się być naturalnym kolejnym krokiem. Choć nieistniejąca przymierzalnia może spotkać się ze wątpliwościami zarówno ze strony konsumentów jak i właścicieli sklepów, takie rozwiązania powoli wprowadzają kolejne platformy.
„Badania dowodzą, że VTO (Virtual Try-On) przyczynia się do zmniejszenia współczynnika zwrotów o 27%, które wynikają głównie z niedopasowania rozmiaru czy ze złego kroju produktu.” czytamy w artykule „Witajcie w modzie przyszłości. Jak technologie zmieniają branżę?” na stronie fashionbiznes.pl
Prócz wirtualnych przymierzalni powstają już także całe wirtualne sklepy. I nie chodzi tu o zwyczajną stronę zakupową, do której jesteśmy już przyzwyczajeni. Chodzi tu o stworzenie zupełnie nowego doświadczenia zakupów – w wirtualnych butikach możemy poruszać się zupełnie jak po fizycznym sklepie; czekają tam także takie atrakcje jak oprowadzanie po wirtualnej przestrzeni przez rozpoznawalnego właściciela marki, tak jak w przypadku brytyjskiej marki kosmetyków Charlotte Tilbury, dodatkowe usługi np. konsultacje 1:1 ze stylistą czy wizażystą czy specjalnie zaprojektowane pokoje takie jak snow room w wirtualnym butiku Tommy’ego Hilfigera. Od zrealizowania wirtualnych butików dla Charlotte Tilbury i Tommy’ego Hilfigera, technologiczny start-up Obsess zanotował 40 procentowy wzrost zapytań o wirtualne sklepy.
Przypadków innowacji i wykorzystania najnowszych rozwiązań technologicznych w branży mody z roku na rok jedynie przybywa. Choć na razie na większość z nich mogą sobie pozwolić jedynie znane, dobrze ugruntowane marki, warto pomyśleć o powolnym implementowaniu innowacyjnych technologii w swoim biznesie. Niektóre rozwiązania wciąż mogą wydawać nam się abstrakcyjne i niepotrzebne naszym klientom, warto jednak pamiętać, że rozwój technologii jest nieunikniony. Wprowadzenie i odpowiednie użytkowanie technologii takich jak wirtualna przymierzalnia może wyróżnić firmę jako prekursora innowacyjnych rozwiązań i przyciągnąć uwagę coraz bardziej ciekawych nowych narzędzi konsumentów.
Jakie są nastroje pracodawców?
Według badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości „Branża mody i innowacyjnych tekstyliów” 35% pracodawców uznało wprowadzenie i rozwój rozwiązań cyfrowych pozwalających mierzyć ubrania zdalnie i personalizować je jeszcze przed samym etapem produkcji jako wyzwanie dla branży w niedalekiej przyszłości.
Już dziś widzimy więc, że pracodawcy z branży mody zdają sobie sprawę z konieczności wprowadzania rozwiązań cyfrowych przynajmniej w jednym aspekcie swojego biznesu. Czas pokaże, które z modowych innowacji zostaną przyjęte przez rynek i konsumentów najlepiej. Jedno jest jednak pewne – moda potrzebuje innowacji i już chętnie z nich korzysta.
Źródła:
dp.org.pl
parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Branowy-Bilans-Kapitau-Ludzkiego—brana-mody-i-innowacyjnych-tekstyliw—broszura.pdf
https://fashionbiznes.pl/technologie-moda-trendy/
Związek Pracodawców Polska Miedź oraz partner merytoryczny Balluff zapraszają na webinar
"Jak zarobić na digitalizacji - Monitoring maszyn i procesów. Mieć czy nie mieć?"
w ramach Akademii Rozwoju Przemysłu 4.0
12 kwietnia (środa) 2023 roku, g. 10:00 - 11:30
Webinar na platformie ZOOM. Udział w webinarze jest BEZPŁATNY. Wystarczy się zarejestrować, aby otrzymać dostęp do udziału w wydarzeniu.
Google, SGH i NASK rozpoczynają kolejny partnerski program szkoleniowo-stażowy pn. „Kariera Jutra" , który pozwoli bezrobotnym osobom w wieku 18-30 lat wrócić na rynek pracy. W programie aż 500 osób będzie mogło skorzystać z płatnych staży i dostać szanse na stałe zatrudnienie.
czytaj więcejKolejna, gorsza od poprzedniej, wersja projektu zmian dotyczących rozwiązywania sporów zbiorowych, zawiera wiele kontrowersyjnych propozycji. Wprowadza nowe pojęcia i instytucje, które będą generowały większą liczbę konfliktów i nie ułatwią rozstrzygania sporów - alarmuje prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan, badacz z Uniwersytetu Warszawskiego i doświadczony mediator w sporach zbiorowych.
Konfederacja Lewiatan negatywnie ocenia zmiany w ustawie, które jeszcze bardziej odbiegają od postulatów i oczekiwań środowiska pracodawców, ale także wielu doświadczonych mediatorów, którzy na co dzień stosują tę ustawę i mają praktykę w ocenie funkcjonowania sporów zbiorowych.
W ostatnich latach przemysł mody coraz częściej stawia na rozwiązania z zakresu nowoczesnych technologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Czy to z powodu coraz bardziej świadomych i odpowiedzialnych konsumentów, wymogów prawnych czy samodzielnej woli transformacji modeli produkcji odzieży – zmiana w dobrym kierunku rzeczywiście ma miejsce, a innowacyjne technologie i rozwiązania są jej sprzymierzeńcem. Nic w tym dziwnego – przemysł modowy jest jednym z największych na świecie, wart blisko 2,4 biliona dolarów i zatrudnia na całym świecie 75 milionów ludzi, a produkcja odzieży między rokiem 2000 a 2014 wzrosła dwukrotnie.
czytaj więcejSzkolenie pn. „Marketing i sprzedaż w dobie cyfryzacji. Zdobywanie klienta. Reklama online. Facebook, Instagram, LinkedIn, Google” - odbędzie się w dniach 27.02.2023 (poziom podstawowy) oraz 28.02.2023 (poziom rozszerzony) w Szczawnie-Zdroju, w budynku Dolnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. Organizatorem jest Ośrodek Enterprise Europe Network przy DARR S.A. Szkolenie jest bezpłatne.
czytaj więcej