Nowe technologie, w tym wykorzystanie sztucznej inteligencji, wysoka inflacja, marketplace i zmiany pokoleniowe mają obecnie największy wpływ na rozwój rynku e-commerce - podkreślali uczestnicy konferencji „E-commerce 2023 – szanse, trendy i wyzwania”, którą zorganizowała Konfederacja Lewiatan.
– Po pandemii Covid-19 rynek e-commerce trochę przysiadł, ale przed nim rysuje się dobra przyszłość. Dzisiaj szuka swojej drogi, zaczyna wykorzystywać sztuczną inteligencję – mówi Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.
Prof. Joanna Żukowska, z Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie w Szkole Głównej Handlowej mówiła o najnowszych trendach na rynku e-commerce.
– Jeszcze w 2018 roku wartość sprzedaży e-commerce wynosiła 48 mld zł, a prognozuje się, że w 2027 roku wzrośnie do 187 mld zł. Obserwujemy wzrost popularności stron internetowych, na których swoje produkty może oferować wielu sprzedawców jednocześnie (marketplace). Tutaj prym wiodą Allegro, OLX, EmpikPlace. Dzisiaj klienci najchętniej korzystają z platform internetowych (32%) sklepów internetowych (22%) i zakupów przez telefon (18%) – dodała.
W ostatnich latach bodźcem, który napędza e-commerce stała się wysoka inflacja. Ludzie poszukują tańszych produktów w internecie. W 2021 roku w kanale online udział sprzedaży detalicznej dóbr wyniósł 13%.
Ogromny wpływ na rynek e-commerce mają nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja. Pojawiają się innowacje w obsłudze klienta, następuje automatyzacja procesów logistycznych, zagęszczanie sieci automatów paczkowych, czy krótkoterminowe finansowanie zakupów.
Na rozwój rynku e-commerce mają też wpływ zmiany pokoleniowe. Do głosu dochodzi pokolenie, dla którego internet, zakupy w sieci czy urządzenia mobilne stanowią ważne elementy życia codziennego. Z badań wynika, że 55% pokolenia Z korzysta 5 godzin dziennie ze smartfonu.
Zbigniew Nowicki, Co-Managing Director w Bluerank wymienił kilka zjawisk, z którymi mamy do czynienia na rynku e-commerce. Chcemy kupować lokalnie, rośnie znaczenie prywatności (wykorzystywanie danych osobowych), wraca nostalgia za tradycyjnymi zakupami, priorytetem staje się zrównoważona ekonomia, dbamy o ekologię, coraz częściej online kupują seniorzy (osoby w wieku 55-70), wzrasta liczba zakupów przez smartfony.
Uczestnicy konferencji dyskutowali również o możliwościach i korzyściach jakie daje współpraca z platformami handlu elektronicznego. Zastanawiano się, czy marketplace jest jedynym właściwym rozwiązaniem dla sprzedawców? Eksperci wskazywali, że niekoniecznie. Prowadzenie sprzedaży tylko przez marketplace może uzależnić bowiem sprzedawcę od danej platformy internetowej.
Uczestnicy konferencji próbowali też odpowiedzieć na pytania, czy sztuczna inteligencja wesprze handel w sieci?, jak nowe technologie zmienią e-commerce i jakie znaczenie dla handlu w sieci mają mikropłatności.
Patronat honorowy nad konferencją objęło Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Źródło: Konfederacja Lewiatan
innowacje.dp.org.pl
Bezpłatne szkolenie dla MŚP: E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm”. We wtorek 28 listopada 2023r. w godzinach 10:00-15:00 we Wrocławiu - Radisson Blu Hotel.
Szkolenie organizowane jest przez Krajowa Izba Gospodarcza, Amazon oraz Gonito we współpracy z Dolnośląska Izba Gospodarcza. Szkolenie zostało objęte Patronatem Honorowym Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Pana Cezarego Przybylskiego. Patronem wydarzenia jest Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego.
W czwartek 7 grudnia w godzinach od 10:30 do 14:00 zapraszamy do Starej Kopalni w Wałbrzychu na spotkanie Brunch na temat cyfryzacji produkcji. Eksperci z dziedziny cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji produkcji podzielą się swoimi doświadczeniami podczas prelekcji. Poruszymy tematy efektywnego zarządzania biznesem, Lean, cyfryzacji i innowacji w produkcji. Zaprezentujemy również kilka konkretnych przypadków z praktyki.
czytaj więcejSerdecznie zapraszamy do udziału w bezpłatnej konferencji DAPR, która odbędzie się pod hasłem "Na styku RODO i Cyberbezpieczeństwa" i stanowi niezwykłą okazję do poszerzenia wiedzy i zdobycia praktycznych umiejętności w dziedzinie ochrony danych osobowych oraz cyberbezpieczeństwa.
#Cyberbezpieczeństwo i #RODO - te dwie dziedziny są nierozłącznymi partnerami w dzisiejszym biznesowym świecie. Obie te dziedziny są ściśle ze sobą powiązane, a nieodpowiednia ochrona danych osobowych może mieć poważne konsekwencje, zarówno finansowe, jak i reputacyjne dla organizacji. W dzisiejszych czasach automatyzacja szacowania ryzyka RODO i ryzyka cyberbezpieczeństwa staje się kluczowym narzędziem w zapewnieniu skutecznej ochrony danych i infrastruktury IT.
Informujemy, że w dniu 30 września 2023 r. w godz. 10.00-13.00, na ul. Rynek (mały Rynek) odbędzie się zbiórka zużytego sprzętu elektronicznego tj: sprzęt radiowy i telewizyjny, komputery, monitory, drukarki, żelazka, odkurzacze, każdy sprzęt zasilany na prąd i baterie itp.
czytaj więcejMieszkańcy Wałbrzycha i okolic zyskają swoich liderów i liderki higieny cyfrowej
Wiedzę na temat higieny cyfrowej i narzędzia wspierające działania na rzecz lokalnej społeczności zdobędzie 25 osób wyłonionych w drodze rekrutacji do programu „Lokalni liderzy i liderki higieny cyfrowej”. Pilotaż programu organizowanego przez Przedstawicielstwo Regionalne Komisji Europejskiej oraz Fundację „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” odbędzie się w Wałbrzychu, pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta.
czytaj więcej