Nowe technologie, w tym wykorzystanie sztucznej inteligencji, wysoka inflacja, marketplace i zmiany pokoleniowe mają obecnie największy wpływ na rozwój rynku e-commerce - podkreślali uczestnicy konferencji „E-commerce 2023 – szanse, trendy i wyzwania”, którą zorganizowała Konfederacja Lewiatan.
– Po pandemii Covid-19 rynek e-commerce trochę przysiadł, ale przed nim rysuje się dobra przyszłość. Dzisiaj szuka swojej drogi, zaczyna wykorzystywać sztuczną inteligencję – mówi Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.
Prof. Joanna Żukowska, z Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie w Szkole Głównej Handlowej mówiła o najnowszych trendach na rynku e-commerce.
– Jeszcze w 2018 roku wartość sprzedaży e-commerce wynosiła 48 mld zł, a prognozuje się, że w 2027 roku wzrośnie do 187 mld zł. Obserwujemy wzrost popularności stron internetowych, na których swoje produkty może oferować wielu sprzedawców jednocześnie (marketplace). Tutaj prym wiodą Allegro, OLX, EmpikPlace. Dzisiaj klienci najchętniej korzystają z platform internetowych (32%) sklepów internetowych (22%) i zakupów przez telefon (18%) – dodała.
W ostatnich latach bodźcem, który napędza e-commerce stała się wysoka inflacja. Ludzie poszukują tańszych produktów w internecie. W 2021 roku w kanale online udział sprzedaży detalicznej dóbr wyniósł 13%.
Ogromny wpływ na rynek e-commerce mają nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja. Pojawiają się innowacje w obsłudze klienta, następuje automatyzacja procesów logistycznych, zagęszczanie sieci automatów paczkowych, czy krótkoterminowe finansowanie zakupów.
Na rozwój rynku e-commerce mają też wpływ zmiany pokoleniowe. Do głosu dochodzi pokolenie, dla którego internet, zakupy w sieci czy urządzenia mobilne stanowią ważne elementy życia codziennego. Z badań wynika, że 55% pokolenia Z korzysta 5 godzin dziennie ze smartfonu.
Zbigniew Nowicki, Co-Managing Director w Bluerank wymienił kilka zjawisk, z którymi mamy do czynienia na rynku e-commerce. Chcemy kupować lokalnie, rośnie znaczenie prywatności (wykorzystywanie danych osobowych), wraca nostalgia za tradycyjnymi zakupami, priorytetem staje się zrównoważona ekonomia, dbamy o ekologię, coraz częściej online kupują seniorzy (osoby w wieku 55-70), wzrasta liczba zakupów przez smartfony.
Uczestnicy konferencji dyskutowali również o możliwościach i korzyściach jakie daje współpraca z platformami handlu elektronicznego. Zastanawiano się, czy marketplace jest jedynym właściwym rozwiązaniem dla sprzedawców? Eksperci wskazywali, że niekoniecznie. Prowadzenie sprzedaży tylko przez marketplace może uzależnić bowiem sprzedawcę od danej platformy internetowej.
Uczestnicy konferencji próbowali też odpowiedzieć na pytania, czy sztuczna inteligencja wesprze handel w sieci?, jak nowe technologie zmienią e-commerce i jakie znaczenie dla handlu w sieci mają mikropłatności.
Patronat honorowy nad konferencją objęło Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Źródło: Konfederacja Lewiatan
innowacje.dp.org.pl
Związek Pracodawców Polska Miedź oraz partner merytoryczny Balluff zapraszają na webinar
"Jak zarobić na digitalizacji - Monitoring maszyn i procesów. Mieć czy nie mieć?"
w ramach Akademii Rozwoju Przemysłu 4.0
12 kwietnia (środa) 2023 roku, g. 10:00 - 11:30
Webinar na platformie ZOOM. Udział w webinarze jest BEZPŁATNY. Wystarczy się zarejestrować, aby otrzymać dostęp do udziału w wydarzeniu.
Google, SGH i NASK rozpoczynają kolejny partnerski program szkoleniowo-stażowy pn. „Kariera Jutra" , który pozwoli bezrobotnym osobom w wieku 18-30 lat wrócić na rynek pracy. W programie aż 500 osób będzie mogło skorzystać z płatnych staży i dostać szanse na stałe zatrudnienie.
czytaj więcejKolejna, gorsza od poprzedniej, wersja projektu zmian dotyczących rozwiązywania sporów zbiorowych, zawiera wiele kontrowersyjnych propozycji. Wprowadza nowe pojęcia i instytucje, które będą generowały większą liczbę konfliktów i nie ułatwią rozstrzygania sporów - alarmuje prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan, badacz z Uniwersytetu Warszawskiego i doświadczony mediator w sporach zbiorowych.
Konfederacja Lewiatan negatywnie ocenia zmiany w ustawie, które jeszcze bardziej odbiegają od postulatów i oczekiwań środowiska pracodawców, ale także wielu doświadczonych mediatorów, którzy na co dzień stosują tę ustawę i mają praktykę w ocenie funkcjonowania sporów zbiorowych.
W ostatnich latach przemysł mody coraz częściej stawia na rozwiązania z zakresu nowoczesnych technologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Czy to z powodu coraz bardziej świadomych i odpowiedzialnych konsumentów, wymogów prawnych czy samodzielnej woli transformacji modeli produkcji odzieży – zmiana w dobrym kierunku rzeczywiście ma miejsce, a innowacyjne technologie i rozwiązania są jej sprzymierzeńcem. Nic w tym dziwnego – przemysł modowy jest jednym z największych na świecie, wart blisko 2,4 biliona dolarów i zatrudnia na całym świecie 75 milionów ludzi, a produkcja odzieży między rokiem 2000 a 2014 wzrosła dwukrotnie.
czytaj więcejSzkolenie pn. „Marketing i sprzedaż w dobie cyfryzacji. Zdobywanie klienta. Reklama online. Facebook, Instagram, LinkedIn, Google” - odbędzie się w dniach 27.02.2023 (poziom podstawowy) oraz 28.02.2023 (poziom rozszerzony) w Szczawnie-Zdroju, w budynku Dolnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. Organizatorem jest Ośrodek Enterprise Europe Network przy DARR S.A. Szkolenie jest bezpłatne.
czytaj więcej